Sklep internetowy jest świetnym pomysłem na biznes — i z pewnością jednym z najprostszych w realizacji. Jeżeli myślisz o jego założeniu „na poważnie”, nie możesz zapomnieć o kilku prawnych i finansowych szczegółach.
Jak rozliczyć się z Urzędem Skarbowym — i ZUS—em?
Zacznijmy od tego, co najważniejsze — czyli spraw podatkowych. Rozliczanie zysków z działalności gospodarczej rządzi się zupełnie innymi prawami, niż praca na etacie. Z jednej strony, jest to o wiele bardziej skomplikowane zadanie (w tym pomoże Ci dobre biuro rachunkowe!), ale z drugiej — przepisy pozostawiają przedsiębiorcom znacznie większą swobodę… i szereg narzędzi optymalizacji podatkowej.
Zakładając działalność (w naszym przypadku — e-commerce) należy wybrać jedną z trzech form rozliczenia:
- skala podatkowa — ze stawką 12% dla dochodów poniżej 120 tys. zł i 32% dla dochodów powyżej tego progu;
- podatek liniowy — o jednolitej stawce 19% dla całości dochodów;
- ryczałt od przychodów ewidencjonowanych — o najniższej stawce — 3%, ale obejmującej przychody sklepu (a nie zyski!).
Wyjątkiem są sklepy założone w formie spółki kapitałowej („z o.o.” lub akcyjnej) — objęte podatkiem CIT o stawce 19% lub 9% (w pierwszym roku działalności bądź o przychodach poniżej 2 mln euro).
Jeżeli chodzi o ZUS — to, czy konieczne jest opłacanie składek zależy także od wybranej formy działalności. Jeżeli prowadzisz swój sklep w formie JDG albo jednoosobowej spółki — musisz zgłosić się do ZUS-u i co miesiąc opłacać składki na ubezpieczenia: społeczne oraz zdrowotne. Przysługuje Ci jednak przy tym możliwość skorzystania z preferencyjnych stawek (przez pierwsze 24 miesiące działalności) oraz z tzw. „ulgi na start” — czyli półrocznego zwolnienia z ubezpieczenia społecznego. Ubezpieczeniom w ZUS nie podlegają za to właściciele wspomnianych już wcześniej wieloosobowych spółek kapitałowych.
Oczywiście, aby prawidłowo rozliczyć się z Urzędem Skarbowym oraz ZUS-em, niezbędna będzie rzetelnie prowadzona ewidencja księgowa. Usługę „Księgowość dla e-commerce”, dedykowanym właścicielom małych sklepów internetowych, oferuje między innymi biuro Solidna Księgowa — więcej o niej na https://solidnaksiegowa.com/oferta/ksiegowosc-sklepu-internetowego/!
Czy potrzebujesz konta firmowego? A kasy fiskalnej?
Zostając przy kwestiach związanych z finansami — przyszli właściciele e-commerce’ów często zastanawiają się, czy do prowadzenia działalności niezbędne jest konto firmowe. W świetle przepisów — nie. Nic nie stoi na przeszkodzie, by wszelkie płatności odbywały się za pośrednictwem konta osobistego… pod warunkiem że mówimy jednoosobowej działalności gospodarczej!
Jeżeli zdecydujesz się założyć (nawet w pojedynkę) spółkę z o.o., odrębne konto firmowe będzie konieczne — co wynika z samej natury spółki posiadającej własną osobowość prawną. Jednak nawet w przypadku mniejszych e-sklepów, konto firmowe może się okazać, po prostu, wygodnym rozwiązaniem, które ułatwi organizację przelewów.
A co z kasą fiskalną? Pomysł, aby posiadał ją sklep internetowy wydaje się nieoczywisty… ale, jak się okazuje, w niektórych przypadkach jej posiadanie to obowiązek. Generalnie, sprzedaż wysyłkowa jest objęta zwolnieniem z posiadania kasy fiskalnej. Wyjątkiem są jednak:
- sklepy oferujące takie produkty, jak: artykuły elektryczne i elektroniczne, nośniki danych, części motoryzacyjne, perfumy, artykuły wykonane z metali szlachetnych oraz towary akcyzowe — alkohol i papierosy;
- sklepy umożliwiające odbiór osobisty i płatność gotówką.
Przed rozpoczęciem działalności warto więc sprawdzić dwa razy, czy sklep nie będzie przypadkiem podlegał pod te przepisy. Jeśli będzie trzeba — na pewno pomoże Ci w tym wspomniana już wcześniej Solidna Księgowa (https://solidnaksiegowa.com/).
Kwestie prawne — czyli regulamin i RODO
Na koniec zostawiliśmy dwie zakładki, które — zgodnie z prawem — muszą znaleźć się na stronie internetowej każdego działającego w Polsce sklepu.
Chodzi oczywiście o regulamin — zawierający zasady zawierania i odstąpienia od umowy, szczegóły dotyczące sposobów dostawy oraz metod płatności, a także zasady reklamacji i zwrotów — oraz o politykę prywatności — wskazującą m.in. administratora danych, podstawę i zakres ich przetwarzania. Na barkach właściciela sklepu spoczywa obowiązek zapewnienia klientom możliwości poznania wszystkich praw w zakresie przetwarzania danych osobowych — i pełnej kontroli nad udzielanymi zgodami.
W sieci znajdziesz wiele wzorów regulaminów stworzonych z myślą o e-sklepach — ale my radzimy jednak skorzystać z pomocy prawnika (zwłaszcza, jeśli planujesz szybki rozwój swojej działalności!).