Wymiana opon to niezbędna czynność, którą każdy kierowca powinien wykonać przeważnie dwa razy w roku. Przyjmuje się, że gdy temperatura dobowa spadnie poniżej 7°C zakłada się ogumienie zimowe, z kolei letnie - powyżej 7°C.

Opony, jak każdy eksploatowany element auta, ulegają zużyciu w stopniu zależnym m.in. od sposobu użytkowania oraz ilości przejechanych kilometrów. W związku z tym, warto mieć stałą kontrolę nad tym, w jakiej kondycji znajdują się opony w naszym aucie.

Kiedy wymienić opony w aucie?

Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na stan bieżnika opon. Oficjalne, przyjęte w Europie normy wskazują na zużycie bieżnika na poziomie nie mniejszym niż 1,6 mm, na całym obwodzie opony. W przypadku opon zimowych dolna granica to 4 mm. Gdy wykonany pomiar wskazuje wartości niższe, to znak, że przyszła pora na wymianę opon lub też renowację zużytych bieżników.

Jakie opony wybrać?

Stając przed wyborem nowych opon, warto wziąć pod uwagę również możliwość renowacji tych, z których korzystaliśmy dotychczas. Taki zabieg nazywany jest bieżnikowaniem opony. W skrócie polega on na nałożeniu na stary, zużyty bieżnik nowego. Przez to, opony odzyskują parametry zbliżone w dużym stopniu do tych, które posiadały od nowości. Aby opony mogły zostać bieżnikowane muszą spełnić dwa warunki: bieżnik opony musi mieć identyczną głębokość jak karkas, który jest bazą do bieżnikowania oraz nie może być niższy niż 2 – 3 mm.

Jak wygląda proces bieżnikowania opon?

Wyróżniamy dwa sposoby odnawiania bieżników w oponach. Obejmują one zarówno opony bieżnikowane letnie jak i zimowe. Pierwsza z metod, odbywa się na zimno. Polega on po prostu na połączeniu wstępnie zwulkanizowanego bieżnika z oponą. Druga technika wykorzystuje wysoką temperaturę oraz ciśnienie. Wulkanizator przy pomocy prasy nakłada surową mieszankę gumy na przygotowany odpowiednio karkas, czyli prościej mówiąc – korpus opony. Cały proces odbywa się w warunkach wysokiego ciśnienia i temperatury.

Opony bieżnikowane. Zalety

Zwolenników bieżnikowania opon jest zapewne tyle samo co przeciwników stosowania tego zabiegu. Jakie są zatem pozytywne strony takiego wyboru? Przede wszystkim cena, która przeważnie jest do 30% niższa niż nawet najtańsze opony do aut osobowych. W przypadku aut ciężarowych, do zalet zaliczyć można także obniżenie kosztów eksploatacji. Opony ciężarowe można poddać procesowi bieżnikowania nawet do trzech razy - oczywiście wyłącznie w przypadku opon prawidłowo użytkowanych. Ostatnim atutem bieżnikowania opon jest dbałość o środowisko naturalne. Opony letnie i zimowe bieżnikowane sprawią, że kupno nowego ogumienia będzie rzadsze, z korzyścią dla natury.

Opony bieżnikowane. Wady

Warto pamiętać jednak, że opony bieżnikowane nie są produktem nowym i posiadają również swoje wady. Aby mieszanka zastosowana w odnawianej oponie została nałożona prawidłowo, podstawa opony nie może posiadać żadnych wad. A to jest niezwykle trudne do wychwycenia. W związku z tym należy liczyć się ze zwiększonym prawdopodobieństwem usterki w karkasie (rdzeniu) opony. Zmniejszony jest również przebieg eksploatacji opony bieżnikowanej w stosunku do nowych opon. Wielu kierowców narzeka także na właściwości, takie jak zwiększony poziom hałasu podczas jazdy, czy też gorsza przyczepność i precyzja kierowania autem.

Czy warto?

Bieżnikowanie opon to niewątpliwie ciekawa alternatywa dla kupna nowych opon, za którą przemawiają głównie argumenty ekonomiczne. Jednak zabieg ten rekomendowany jest głównie dla opon aut ciężarowych, dla których jest to zupełnie naturalny proces. Jeśli chodzi o auta osobowe, sami producenci opon oficjalnie odradzają ten zabieg. Ostateczna decyzja należy oczywiście do samego kierowcy, jednak posiadając auto osobowe lepiej nabyć nowe opony, ze sprawdzonego źródła. Dzięki temu mamy niemalże stuprocentową pewność, że prawidłowo dobrane, zamontowane i na bieżąco kontrolowane opony zapewnią bezpieczeństwo i długi okres eksploatacji ogumienia w aucie.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki