Nierówna praca silnika bardzo często zwiastuje mniejsze lub większe problemy z silnikiem albo jego osprzętem. Zlekceważenie nawet stosunkowo niewielkich oznak może niestety doprowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. Jak powszechnie wiadomo lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego też gdy silnik nierówno pracuje to warto postawić na szybką diagnostykę i fachową naprawę.

Co oznacza nierówna praca silnika Diesla w samochodzie?

Jedną z najczęstszych przyczyn nierównej pracy silników diesla są wtryskiwacze albo podkładki znajdujące się pod nimi. Nawet stosunkowo niewielkie nieszczelności prowadzą do kompresji. Przy tego typu usterce oprócz wymiany podkładek pamiętać należy także o wyrównaniu gniazda w głowicy. Jeżeli szarpanie silnika spowodowane jest przez wtryskiwacze to wówczas niezbędna jest ich regeneracja. W dzisiejszych czasach zdecydowana większość silników diesla niestety wyposażona jest we wtryskiwacze, których w żaden sposób nie da się naprawić. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że jedynym rozwiązaniem jest zakup nowych.

Nierówna praca silnika diesla może wynikać także z nieodpowiedniej dawki paliwa. Objawem tego problemu jest nie tylko utrudniony rozruch auta, ale również charakterystyczne dymienie z rury wydechowej. Prawidłowa korekta odpowiedniej dawki paliwa możliwa jest dopiero po użyciu dedykowanego interfejsu diagnostycznego. 

Warto wspomnieć także o tym, że w silnikach diesla filtry paliwa mają zdecydowanie trudniejsze zadania do wykonania niż ich odpowiedniki w przypadku benzyny bezołowiowej. Różnice są bardzo widoczne przede wszystkim przy dość niskich temperaturach. To właśnie wtedy z oleju napędowego stopniowo wytrąca się parafina, która może zapchać filtr. Doświadczeni mechanicy zalecają wymianę filtra paliwa przy każdym przeglądzie olejowym. 

Do nierównej pracy silnika może dojść również wtedy, gdy usterce ulegnie pompa wtryskowa. Aby zapobiec kosztownej awarii, unikać należy mocno zanieczyszczonego paliwa. W niektórych sytuacjach posłuszeństwa odmówić może również sama elektronika pompy.

Co oznacza nierówna praca silnika benzynowego i LPG?

W przypadku silników benzynowych nierówna praca silnika może wynikać z wielu mniej lub bardziej poważnych usterek. W pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na rodzaj zasilania, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej będzie dokonać prawidłowej diagnozy. Najczęstszymi problemami jest nie tylko zapchany filtr paliwa, ale również usterka wtryskiwaczy. Właściciele samochodów zasilanych LPG powinni zwrócić uwagę na to, czy nierówna praca silnika pojawia się wyłącznie po przełączenia na gaz

Bardzo częstym problemem, który powoduje nierówną pracę silnika są zużyte świece zapłonowe. Mało kierowców zdaje sobie sprawę z tego, że nawet stosunkowo niewielka przerwa na elektrodach zużytych świec może utrudnić wytworzenie iskry w komorze spalania. Doświadczeni mechanicy zalecają wymianę świec co 30 000 kilometrów. Jeżeli istnieje taka możliwość, to najlepiej postawić na świece irydowe i platynowe, które z kolei należy wymieniać co 100 000 kilometrów. 

Silnik może pracować w niewłaściwy sposób także wtedy, gdy zepsute zostaną przewody zapłonowe. Jeżeli przez przewody nie przechodzić będzie prąd, to oczywiście pojawią się problemy przy przeskoczeniu iskry świecy. Zaleca się wymianę przewodów co 4-5 lat

Podsumowanie

Jak opisano powyżej, nierówna praca silnika może wynikać z wielu przyczyn. Na szczęście zdecydowana większość usterek jest bardzo łatwa w samodzielnej diagnostyce i naprawie. Niestety w niektórych sytuacjach niezbędna jest fachowa pomoc specjalisty. Właściciele samochodów LPG powinni pamiętać o tankowaniu wysokiej jakości gazu. Niestety zbyt duża ilość siarczanów destrukcyjnie wpływa na poszczególne elementy układu wykonanego z różnorodnych tworzyw sztucznych. Zniszczeniu w pierwszej kolejności ulega membrana w reduktorze. Im wcześniej wykryjemy usterkę, tym oczywiście zdecydowanie łatwiej będzie ją naprawić. Na wysokiej klasie podzespołach i doświadczonych mechanikach nigdy nie warto oszczędzać.

Artykuł sponsora/partnera - zawiera lokowanie produktu/marki